Engelli istismarının önlenmesi hiç kolay değil. Gerçekten istiyor muyuz? Biz engelli dernekleri ve engelliler istismarın önlenmesini gerçekten istiyor muyuz? Çalışan üreten ve onurlu hayatı önceleyen arkadaşlarımızın var olduğunu biliyorum. Bu arkadaşlarımızın duyarlılıkları bazen aşırı bile sayıla bilinir.
Ben birçok yaşanmış hikâyeyi biliyorum. Üniversitede
okurken berberler odasıyla görüşüp tıraşı bedavaya getireni aldığı
burslarla ev yaptıranı yâda sadece yara bandı satarak üç tane ev aldığını
bildiğim engelliler var.
Alış verişe gittiğinde engelli indiriminden söz eden
arkadaşlarımızın varlığı bir gerçeklikken istismarı önlemek çok kolay olmasa
gerek. Hesabınız ödendi. Bizim toplumumuz çok duygusal. Yerli yersiz yardım
etme anlayışıyla zaman zaman incitici olabiliyor. Siz yardımı teklif edersiniz
engelli kabul etmiyorsa ısrarcı olmazsınız.
Yolda yürüyoruz. Hafız gel çay iç gel yemek ye diyenler az değil. Bu
arada gerçekten yardıma ihtiyacı olup da yardım edilmesi gerekenlerde olabilir.
Ama onlarda yardıma muhtaç olduğu için yardım edilmeli. Bir lokantaya
gidiyorsunuz karnınızı doyuruyorsunuz. Ve size sormadan birileri hesabınızı
ödüyor. Bu engellinin hoşuna gitmez.
Yasal kılıfı var. Ben bu konuları epey araştırdım. Çok şikâyetlerim
oldu. Bu sefer karakollara ifade vermekten yorulunca şikâyetlerin çözüm
olmadığını gördüm. Öncelikle toplumu doğru bilgilendirmek gerekiyor.
Yedi kişi dernek kuruyor. Sonra iktisadi işletme açıyor. Ticari
kurum olanlar vergi levhaları alıyor. Yani biz gazete ve dergi satıyoruz
diyorlar. Ama sahada kullandıkları jargon farklı. Biz engellilere yardım
ediyoruz diyorlar. Şikâyet edildiğinde izinlerini ve belgelerini gösteriyorlar.
Ve hiç bir ceza almıyorlar.
Çözüm neler yapıla bilinir. Gerçekten yardım etmek isterseniz
alanda başarılı çalışmalar yürüten derneklerimize elden makbuz karşılığı yâda
banka hesaplarına para yardımında bulunun. Bu derneklerin genel merkezleri Büroları
ve internet siteleri yok. Önce yardım edeceğiniz derneği inceleyin. Asla makbuz
karşılığı olmadan yardım etmeyin.
Toplumsal bilinç merkezi ve yerel idareler medya basın ve
kamuoyu bilgilendirme ve bilinçlendirme çalışmaları yapılmalıdır. Engellilerle
ilgili algı çalışmaları önemli. Engelliler sadece yardım edilecek kişiler
değildir eğitim istihdam ve rehabilitasyonlar sonucunda çalışan ve üreten
bireyler olabilir. Engellileri öteki değilde içimizden biri olarak görmeliyiz. Engelliğin
farklılık olduğunu aczi yet olmadığını vurgulayalım. Bu konularda ortak tutumlar
geliştirilmediği sürece bu tezgâh sürecektir.Salih Arıkan,Tel:0506 514 96 93
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder